Ahad, Jun 19, 2016

Sinopsis Telefilem Pergilah Air Mata Ramadan; Skrin Di 9, TV9



Telefilem ini mengisahkan Adani, seorang kakak yang gigih menjaga empat orang adiknya – Amir, Adam, Ahmad dan Azra. Dia juga sentiasa memastikan bahawa mereka sentiasa terlindung dari menjadi mangsa deraan bapa mereka. Pada Ramadan kali ini, Adani tekad membawa lari adik-adiknya untuk menjejaki ibu mereka, Sufiya, yang telah meninggalkan mereka.

Sufiyah telah berjanji kepada Adani untuk memberikan kehidupan yang sempurna kepada anak-anaknya. Dia juga telah berjanji untuk pulang kembali ke kampung demi mendapatkan anak-anaknya semula, selepas berjaya mempunyai sebuah pekerjaan yang stabil dan tempat tinggal sendiri.

Akan tetapi, setelah tiba di ibu kota, Sufiya gagal menghubungi anak-anaknya apabila dia dihalang oleh bekas suaminya, Ghani, dan nombor telefon juga tidak dapat dihubungi lagi. Sufiya juga sudah berkahwin dengan Azman, seorang pemuda yang berasal dari keluarga yang berada. Walaupun kehidupan baharu Sufiyah lebih senang berbanding dahulu, dia tetap merindui anak-anaknya.

Oleh kerana perkahwinan Sufiya dengan Azman tidak menerima restu oleh Puan Sri Zainah, Sufiya telah dilarang memberitahu sesiapa yang bahawa dia merupakan seorang janda anak lima. Namun, Sufiya tetap tidak berputus asa dan sentiasa mencuba untuk dapatkan maklumat mengenai anak-anaknya tanpa pengetahuan orang lain.

Sufiya telah pun kembali ke rumahnya di desa untuk mendapatkan semula anak-anaknya. Perasaan teruja Sufiya bertukar menjadi kecewa apabila dia mengetahui bahawa Ghani sudah pun membawa anak-anaknya berpindah ke tempat lain.

Adakah Sufiya akan bertemu anak-anaknya kembali? Saksikanlah telefilem Pergilah Air Mata Ramadan pada 20 Jun 2016 (Isnin), pukul 8.30 malam hanya di Skrin di 9.